АМАНТИШ
Джукъ айтмаса, этмесе да, хатасы джете айланыучу адам, заранчы. Табигъат зараны болмагъан, аман кёзлю адам.  Аллай ажымлы белгиси болгъанын адам кеси хазна билмейди. Дагъыда аны аман белгиси хар кимге да бирча джетиб бармайды. Аны хоншулары, элчилери биледиле. «Аман тиши барды» неда «аман кёзю барды, ол аллынга чыкъгъандан Аллах сакъласын», дейдиле. Иш башлагъанда, узакъ Джолгъа чыкъгъанда аллай адам  аллына чыкъмазын сюедиле. Чыгъыб къалса уа, джолдан джанлайдыла; бир-бирде уа  джумушларын артха салгъан кёзюулери да болады.

ДЖАГЪАНАС-СЫРТ /ДЖАГАНАС-СЫРТ/, уроч. в бас. р. Джагъанас; сырт «возвышенность».
ДЖАГЪАНАС-ЧЕГЕТ /ДЖАГАНАС-ЧЕГЕТ/, лес в бас. р. Джагъанас; чегет «лес».
ДЖАГЪАДА-ЁЗЕН-БАУ /ДЖАГАДА-ЁЗЕН-БАУ/, местн. в Чег. ущ.; джагъа «берег»; ёзен «ущелье»; бау «загон».
ДЖАГЪАНЫ-БАЛАГАНЛАРЫ /ДЖАГАНЫ-БАЛАГАНЛАРЫ/, местн. в междр. Кичи-Балыка и Хасаута (Схауат); балаганла «шатры», «балаганы».
ДЖАДЖАН, уроч. в бас. р. Уруп к зап. от ст. Преградной.

КЪЫРКЪАР АЙ

Къарачайда бу айгъа къыркъар ай дегенден сора да джайны арт айы да дейдиле. Дагъыда кюзню ал айы деген аты да джюрюйдю.
Белгилисича, Тейри эшиги ачылгъандан никкол (июнь) айны 22-ден), 25 кюн ётгенден сора, джай чилле киреди. Чилле элия (июль) айны 17-ден къыркъар (август) айны 27-не дери барады. Илкерлени кёкде чыкъгъанлары бла ташайгъанлары да ол заманнга тюшедиле. Аны себебли бу кёзюуге къарачайлыла энчи эс бёлгендиле.

Къыркъар айны 1-и.
 1914-чю джыл Биринчи бютеудуния къазауат башланнганды. Къарачайдан бу къазауатда Кавказ тузем атлы дивизияны Черкес атлы полкуну 3-чю Баталпашинск атлы бёлегини къурамында таулу джердешлерибиз джигитча сермешгендиле.
 1919-чу джыл белгили алим, тарих илмуланы доктору, профессор Невская Валентина Павловна туугъанды. Алим кавказоведениеге, аны ичинде къарачай халкъны тарихин ачыкълаугъа уллу юлюш къошханды. 1966-чы джыл Къарачайны тарихин ачыкълаб, доктор дессертация джазгъанды. Бизни миллетни тарихини юсюнден аны талай китабы барды. «Къарачай XIX-чу ёмюрде» деген китабы халкъыбызгъа уллу саугъа болгъанды. Валентина Павловна 2009-чу джыл башил (январь) айны 29-да ауушханды.
 1939-чу джыл Москвада ВДНХ ачылгъанды. Къралны баш кёрмючюню алчы сугъасына халкъ мюлкде джетген джетишимлери ючюн алтын эмда кюмюш медалына талай къарачайлы ие болгъанды.
 1947-чи джыл СССР-ни маданиятыны айырмасы, Эресейни Суратчыларыны союзуну келечиси, фахмулу суратчы Атайланы Ахияны джашы Борис туугъанды.
 1981-чи джыл Къарачайны халкъ поэти,  акъылман Семенланы Унухну джашы Исмаил (Джырчы Исмаил) ауушханды. Джырчы Исмаил Терезе элни къабырларында асыралгъанды.
Къыркъар айны 2-си.
 1920-чы джыл Ата джурт къазауатны ветераны, РСФСР-ни махтаулу артисти Чомаланы Шахымны джашы Джандыу туугъанды. Ол 1984-чю джыл абыстол айны 13-де ауушханды.
 1953-чю джыл Эресейни Суратчыларыны союзуну келечиси Таушуналаны Парисбийни джашы Кемал туугъанды.

СЕМЕНЛАНЫ Аминат. 

АЛМАСТЫ БЛА АГЪАЧ КИШИ

Табигъат кючлеге ийнаныуну заманында туугъан, кёзге кёрюнюрге боллукъ миф джаныуар.  Алмасты узун чачлы, джапысыз,  алай а огъурсузлугъу  болмагъан затча джюрюйдю. Аны къарыуу, обурлугъу  чачында болады. Аны кесине кёргюзтмей, чач тюгюн алыб, ким букъдуралса алмасты аны къулу болуб къалады. Джуртубайланы Махтини  «Къарачайлыланы бла малкъарлыланы  буруннгу ийнаныулары» деген китабында Бахсанда Орусбийланы  тукъумдан биреу чегетде алмастыгъа тюбеб, аны ёлтюрген эди деб айтылады. Алмасты ёле туруб: «Бир джыл алгъа болугъуз, бир джыл артха болугъуз!» – деб къаргъыш этгенди. Китабны автору ол ангылашынмагъаны себебли аны магъанасын ачыкъламайды. Алмастыны къаргъышы  «ёлген да этмегиз, джашагъан да этмегиз» деген магъананы тута болур деб, мен алай къарайма.  Ол а бек аман къаргъышды.

ДЫГЪЫШКИ-СУУ /ДЫГЫШКИ-СУУ/, река, приток р. Б. Лабы с левой стороны; дыгъышки «дразнящая»; суу «река».
ДЫДЫМНЫ-ТИРМЕНИ, бывш. мельница в черте села О. Басхан; Дыдым – и. собств.; тирмен «мельница».
ДЫДЫШ-КЪЫРГЪАН /ДЫДЫШ-КЫРГАН/, местн. у аула Учкулан; Ды- дыш – и. собств.; къыргъан «рубить», «сломать».
ДЫЛГЪАН-ДОРБУН /ДЫЛГАН-ДОРБУН/, пещ. на лев. бер. р. Ч.-Без.; дор- бун «пещера».
ДЫМЛА-СТАУАТ, летнее стойб. в верх. р. Уллу-Кёл-Чат, лев. прит. р. Акса-уут; (др. название Таш-Къош); Дымла – и. собств.; стауат «стойбище».
ДЫРГЪЫТЫ-ЁЗЕНИ /ДЫРГИТЫ-ЁЗЕНИ/, равнина м/у р. Чайнашки и се- лищем Шаурдат на лев. бер. р. Ч.-Балк.; ёзен «долина».
ДЫРКЪЫЛА /ДЫРКЫЛА/, местн. на прав. бер. р. Чегем выше села Хушто- Сырт; дыркъыла «небольшие террасы на склоне горы». Местность Дерку/ Дырку-тала в Баксанском ущелье. По преданю здесь в древности жрецы со- бирали всех животных для совершения языческого обряда.
ДЫРЫН-КЪУЛАКЪ /ДЫРЫН-КУЛАК/, балка на лев. бер. р. Хазнидон; къулакъ «балка»; дырын «сенокосная гряда», «скошенная трава».
ДЫХ, ущ. на лев. бер. р. Ч.-Балк.; дых «высокий».
ДЫХНЫ-АУУШУ, перевал в верховьях р. Дых-суу; аууш «перевал».
ДЫХ-СУУ, река, лев. прит. р. Ч.-Балк. в её ист.; суу «вода».
ДЫХ-ТАУ: 1) гора, в верх. р. Дых-суу, лев. прит. р. Ч.-Балк.; 2) лед. в верх. р.
ДЫХ-СУУ (бас. р. Ч.-Балк.); тау «гора».
ДЫХ-ЭШИГИ, горный проход в верх. р. Ч.-Без.; эшик «двери», «проход».
 ДЫХНЫ-КЁПЮРЮ, мост на р. Дых-суу в её низовьях; кёпюр «мост». ДЮЛЮЗЕН, уроч. на р. Учкулан (см. Дёлезен).
ДЮРДЖЮГ, местн. в окр. села О. Чегем.
ДЮРМЕТ, ущ., река и пастб. близ села О. Малк (В. Балк).
ДЖАБАГЪЫЛЫ-КЮТГЕН /ДЖАБАГЫЛЫ-КЮТГЕН/, уроч. на юго-вост. гор. Тырныауза. В данном случае Джабагъы: 1) и. собств.; 2) весенняя линька шерсти; кютген «пасущий».
ДЖАБАККУ-КЕЛГЕН-ДЖОЛ (уст.), дорога, соединяющая Кубанское ущелье с Кисловодской котловиной.
ДЖАБАЛАКЪ-АЯГЪЫ /ДЖАБАЛАК-АЯГЫ/, местн. на прав. бер. р. Уллу-Кам; джабалакъ «вешний снег», «снег, идущий хлопьями»; аягъы «устье».
ДЖАБАЛАКЪ-КЪОШ /ДЖАБАЛАК-КОШ/, стойб. близ села Бызынгы на лев. бер. р. Ч.-Без.; къош «кошара».
ДЖАБЕЛАНЫ-ТИЙРЕ, бывш. жил. квартал в селище Думала; Джабелары – фам.; тийре «квартал».
ДЖАБОЛАРЫ /ЖАБОЛАРЫ/ /ДЖАБОЕВСКИЙ ЗАМОК/, местн. и феодальный замок в среднем течении на высоком правом бер. р. Ч.-Без.; Джаболары – фам.
ДЖАБЫШ-ТАУ, гора в ист. р. Житче-суу; джабыш «липнуть»; тау «гора».
ДЖАГЪА /ДЖАГА/: 1) село на прав. бер. р. Подкумок, недалеко от устья р. Учкекен на выс. 1100 м н. ур. м. вблизи села Учкекен. Основано в 1927 г.; 2) квартал в ауле О. Мара Карачаевского р-на; 3) местн. выше пос. Эльбрусского в Карач. р-не, раньше называлось Къотурлу; джагъа «берег».
ДЖАГЪА-ЛАЙПАНЛАРЫ /ДЖАГА-ЛАЙПАНЛАРЫ/, бывш. квартал в ауле Хурзук на прав. бер. р. Хурзук; джагъа «берег»; Лайпанлары – фам. (часть рода, ветвь Лайпановых).
ДЖАГЪА-ЧАТЫ-ТЮЗ /ДЖАГА-ЧАТЫ-ТЮЗ/, местн. на прав. бер. р. Теберды, ниже аула О. Теберди; джагъа «берег»; чат «ложбина»; тюз «равнина».
ДЖАГЪАЙЛАНЫ-ТИЙРЕ /ДЖАГАЙЛАНЫ-ТИЙРЕ/, уроч. в окр. аула Къарт-Джурт; Джагъай – и. собств.; тийре «квартал».
ДЖАГЪАНАС /ДЖАГАНАС/: 1) селище в верх. р. Джагъанас; 2) река, прав. прит. р. Кубани. Село Джагъанас было основано в 80-ые годы XIX у источника Белый Ключ на реке Джагъанас горскими евреями, разговорным языком которых был карачаевский (Г.Ф. Чурсин. Поездка в Карачай. С. 5, рис. ИКОРГО, XXIII, 3, 1915, 239–258). Жители Джагъанаса в Карачае славились изготовлением мягкой обуви и торговлей.
ДЖАГЪАНАС-БАШЫ /ДЖАГАНАС-БАШЫ/, возв. на востоке селища Джагъанас; башы «верховье», «вершина».
ДЖАГЪАНАС-КАРЬЕР /ДЖАГАНАС-КАРЬЕР/, /ДЖАГАНАССКИЙ КАРЬЕР/, местн. и карьер на прав. бер. р. Джагъанас в Усть-Джегутинском р-не.