Зийна, хауле, гаджи, къахме, къанчыкъ, саякъ, тос, къанау, къызтеке дегенча бу сыйсыз сёзлени, ант этдирсегиз, айтыргъа да ауузубуз бармайды. Алай болса да, илму-техника прогресс къызыу ёсюб, бизни къарачайча кенгден келтире тургъаныбызны сыйсыз хапарла озуб башлагъан заманда, биз намыс этиб, сабийлеге айтыргъа уялыб, артда ала аман болгъандан эсе, бир кесек бет ачыб, айтыб, ангылатыб, сабийлерибизни, туудукъларыбызны санларын да, джюреклерин да таза сакълагъаныбыз иги болур. Мени сартын, аны амалтын джазаргъа керек болады ма быллай ачыкъ хапарланы.
«Къан бла кирген…» деген айтыугъа алим-педагогланы бир къаууму уллу магъана бередиле. Нек дегенде, адам баласыны къан бла кирген халиси, сан ишленнгени ата-анагъа, бабалагъа ушамай мадары джокъду. Сёз ючюн, ингилиз алимле «Кеслерин зийна джюрютюучю ата-аналаны балалары алагъа ушаймыдыла?» деген сорууну ачыкъ этерге излеб, башха адамлагъа аланы атларын, тукъумларын билдирмезге сёз бериб, 2000 адам бла ойлашыб, сынам иш бардыргъандыла. Британлыланы халилери бизден башхаракъ тюрлю болгъанлары амалтын тиширыу, эркиши болсун башхала бла тослукъ джюрютгенлерин, уялмай, ачыкъ айтхандыла. Ала билдиргеннге кёре, эркишилерине керти болмагъан тиширыуланы 70 процентини аналары да, эрлерин алдаб, башха эркишиле бла тюбешиб тургъандыла. Ол сынам бардырылгъан эркишилени аталарыны 54 проценти да, юй бийчелери бла джашаб тургъанлай, башха тиширыула бла тослукъ джюрютгендиле. Ол соруу этилген 2000 адамдан 1240 адам да: «Ата-анабыздан кёргенча этгенбиз биз да. Ала этген зат бизге алай болургъа керекди дегенча кёрюннгенди», - деб, кеслери ауузлары бла ачыкъ айтхандыла.
Джашауларында эрлерин бир кере алдагъан тиширыуланы къызлары, уллула болуб, эрге баргъанларындан сора, аладан  22 процентине терсейирге таблыкъ тюше тургъанлай, адамла не айтырла деб, уялгъандан эрлерине кертилей къалгъандыла. Джашауларында баш иелерин джангыз бир кере да «сатмагъан» таза тиширыуланы къызларыны 42 проценти не тюрлю болумда да баш иелерине кертилей къалгъанларын билдиргендиле. Сорулгъан тиширыуладан 32 процентини аналары тап-тазала эселе да, аталары  саягъыракъла болгъандыла.
Хауле айланыучу эркишилени 50 проценти да: «Аталарыбыз кеслерин къалай джюрютген эселе, биз да алай джюрютебиз…» - дегендиле. Алай болса да аладан да 25 проценти: «Бу хапарыбызны аталарыбыз, эшитселе, къыйналлыкъдыла», - дегендиле. Ол 25 процентни аталары, джашлыкъларында кеслери не этген эселе да, терс атлагъанларын джашлары къайтармасала излегендиле.  Къысхасыча айтыргъа,  ингилиз алимлени сынау ишлери терс-тюз эселе да, тиширыула аналарына, эркишиле аталарына бегирек ушайдыла. Къарачай-малкъар халкъда «Къатын излесенг, анасына къараб ал» деген айтыу да ингилиз алимлени сынау ишлерине бегирек келишеди.
Эресейчи педагог, окъууну джайыучу, керти стат кенгешчи Константин Васильевич Ельницкий (1846-1917) къан бла ата-аналадан балалагъа берилгенни юсюнден былай айтханды: «Огромное, роковое значение имеет наследственность для человека. Мне думается, что она даже сильнее воспитательного влияния. Ею объясняются такие действия или проявления, как в душевной, так и в телесной жизни человека, которые ничем другим не могут объяснены. Закон наследственности должен побуждать каждого быть осмотрительным в своих поступках и действиях».
Ингилиз алимлени, К.В. Ельницкийни эмда бу оюмгъа, магъана берген башха алимлени, устазланы айтханларына бегирек эс бёлсек, «Аман боллукъ аман боллукъду, иги боллукъ да иги боллукъду», «Къан бла кирген джан бла чыгъады» деб, къолларыбызны энгишге бошлаб, боллукъ затны сакълаб турургъамы керекбиз?
Мени сартын, ала айтханнга бир кесек къулакъ ийсем да, мен аланы оюмларына разы болуб къалалмайма. Сабийлеге айтыу, юретиу, юлгю кёргюзюу эм бек керекли затладыла. Алайсыз, адам бла хайуанны башхалыкълары болмай къаллыкъды. Ибилис, шайтан адамны къанына кириб, терсине тарта тура эселе да, адам баласыны ангысы болгъаны себебден, кесини нафсына, джашлыкъдан башлаб, къаршчы туруб кюреш этерге керекди. Кюреш этер ючюн, аманны аман болгъанына энтда бир кере тюшюнюр ючюн, бир къауум белгили алимлени айтханларын, джазгъанларын да бир окъуюкъ.
Москвада Медицина-стоматология университетни педагогика бла психология кафедрасыны доценти, 200 илму ишни автору Константин Вячеславович Зорин «Грехи молодости с точки зрения современной медицины и генетики» деген чыгъармасында былай джазады: «Непременным результатом случайных, беспутных интимных контактов являются нарушения личности, психики и поведения. Разврат прежде всего отражается на складе человеческой души, которая теряет присущие ей от природы  качества: ясность и остроту ума, проницательность, живость восприятия, радость сердца».
Совет Союзда, Эресейде белгили психолог Тамара Александровна Флоренская (1936-1999) былай айтханды: «Чрезвычайно пагубно преодоление естественного чувства стыда. Это способствует формированию «сексуальной доминанты» в психике и подчиняет ей все жизненные силы. «Сексуальная доминанта» - один из видов патологической зависимости, наряду с алкоголизмом и наркоманией».
1881-чи – 1962-чи джыллада джашагъан белгили орус дин философ, педагог, культуролог Василий Васильевич Зеньковскийни бир оюму былай болгъанды: «Добрачные и внебрачные связи наносят глубокие сердечные раны  близким людям и не могут не иметь тяжких последствий для нервно-психического и духовного здоровья человека. Они обедняют высшие чувства, сводят их исключительно к ощущению физической близости. Истощается, изнашивается организм, снижается потенция».
ХХI-чи ёмюрде джашаб тургъан христиан динчи,  протоиерей Максим Михайлович Обухов былай джазады: «Существует одна историческая закономерность, совершенно достоверная и проверенная. Те народы, среди которых широко распространялся блудный грех, быстро исчезали с лица земли или теряли независимость, ослабевали и уступали место другим народам. Связь между ослаблением и вымиранием нации и блудным грехом исторически совершенно очевидна. Больное, зараженное грехом общество перестает рождать Суворовых, Лобачевских, Королевых, превращается в серую бездарную массу. Это происходит не сразу, а в течение нескольких поколений, при накоплении греха. Духовность первична, и при повреждении духовности впоследствии страдает и тело».
Мени сартын Максим Михайлович Обухов бек кючлю айтханды. Аны айтханына къуру  дин джаны бла къараб къалмай, илму, статистика джаны бла да бир къарайыкъ.
Сёз ючюн, Санкт-Петербургда постдиплом педагогика окъуу академияны психология кафедрасыны доценти  Берсенева Тамара Александровна кесини  «Генетические последствия неупорядоченных половых отношений на последующие поколения» деген илму ишинде былай джазады: «Специалистам известно более 30 заболеваний, передающихся половым путем, а именно, венерические заболевания, гепатит В и С, ВИЧ-инфекция и ее заключительная стадия СПИД, некоторые онкологические заболевания и т.д. Исследован и научно доказан на физиологическом уровне факт зависимости ряда гинекологических и урологических заболеваний от нравственного поведения. Например, женщине, имевшей более семи половых партнеров, пусть даже она и не заразилась какой-либо  инфекцией, гинекологи практически сразу ставят диагноз хронического воспаления придатков. Из-за ненормальных сексуальных связей возникают опухоли. От инфекционных форм рака страдает и умирает около 15% всех онкологических больных, причем наибольшему риску заразиться подвергаются люди с беспорядочными половыми отношениями и гомосексуалисты».
Бу башында айтылгъаннга  Берсенева Тамара Александровнаны дагъыда бир бёлек джазгъанларын къошсакъ дурусду, деб келеди кёлюбюзге. 
1. Среди интимных контактов, противоречащих заповедям Божиим, наиболее отрицательный отпечаток на генотип ребенка накладывает близкородственный брак. Опасность близкородственных половых контактов неопровержимо доказала наука. Дети от таких союзов и контактов подвержены порокам развития и генетическим уродствам. Кровосмешение приводит к вырождению потомства из-за накопления одинаковых дефектных генов, имеющих общее происхождение. Чем дальше родство, тем меньше вероятность получения больного потомства. В союзе между троюродным братом и сестрой она приблизительно равна 8%, между двоюродными – 17,5%, между более близкими родственниками – превышает 50%. Около трети самопроизвольных абортов (выкидышей) и случаев мертворождения зависят от генетической несовместимости супругов, состоящих в кровном родстве друг с другом.
2. По данным социологических опросов, около 30% школьниц в России приобретают сексуальный опыт в 14-15 лет. Каждая пятая сексуально искушенная девушка и каждый второй юноша практически совсем не знали своего первого партнера. На вопрос: «Как вы оцениваете потерю своей девственности?» - 42% опрошенных 25-летних женщин ответили, что жалеют о том, с кем, как и когда это произошло.
3. Особое место в развращенных отношениях полов занимает гомосексуализм и лесбианство. В настоящее время это развращение пытаются преподать, как некую демократическую форму выбора сексуальной ориентации и выдать за нормальное явление сексуальной культуры ХХI века. «Искажение, сознательное извращение Божьего замысла в нас – вот, что такое гомосексуализм, искажение, во многом впитанное в себя секулярной культурой, которая сейчас пытается утвердить эту норму в качестве чуть ли необязательной, во всяком случае, приемлемой. И если общество молча признает однополую любовь – именно на уровне социального явления, как данность, - то это общество совершает богопротивное действие. Все ссылки на плюрализм здесь просто неуместны и не важны».
Багъалы окъуучу!  Бу къадар джаман хапарланы билгенден сора, энди биз не оюмгъа келдик?
Къан бла кёб зат бериле болур адамгъа… Алай болса да, къан бла (генала бла)  берилген затла хар кимни да хорлаб баралмайдыла. АБШ-ны Сан-Диего шахарында   неврология эмда нейрофизиология джаны бла излем-тинтиу институтда ишлеген  нейробиолог Эван С. Балабан: «Поиск биологических основ сложного человеческого поведения не увенчался успехом. Различные исследователи и средства массовой информации неоднократно заявляли об «открытии» генов, связанных с алкоголизмом, психическими заболеваниями или гомосексуальностью. Однако ни одно из этих заявлений не подтвердилось», – деб джазады.
Мени сартын, мен аны джазгъанын тюзюрекге санайма. Нек? Адам баласына аман, иги боллугъу да къуру къан бла берилиб къалгъаны болса, адамла иги болабыз деб тырмашхандан чыртда магъана болмай къаллыкъ эди.  Атадан, анадан, бабаладан келген бир аман зат бар эсе да къаныбызда, анга кесибизни хорлатмазча кюреш этерге, хайуанладан айырыб Уллу Аллах бизге акъыл, анг бергенди. Джангылмагъан бирибиз да болмазбыз, алай болса да, мындан ары иннетибизни Аллахны таза джолуна салалсакъ, Уллу Аллах бизни аман къан хорламазча, аны  не тюрлю шартларындан да сакъларыкъды, Инша Аллах.
 
ТОМПАЛАНЫ Алибек,
педагогика илмуланы кандидаты.
 
 
{jcomments}